Polska firma wygrała w pandemii. Rekordowy rok Solarisa
Pandemiczny 2020 rok przyniósł dla gospodarek większości państw na świecie niespotykane wcześniej wyzwania. Minione miesiące były niełatwe dla europejskich producentów pojazdów wszelkiego rodzaju. Mimo tego niesprzyjającego otoczenia, w minionym roku Solaris, wchodzący w skład hiszpańskiej grupy CAF, zanotował wzrost sprzedaży i przychodów. Co więcej, były to wyniki rekordowe.
W minionym roku producent z Bolechowa sprzedał 1 560 pojazdów, wobec 1 487 sztuk w roku 2019. Najwięcej autobusów i trolejbusów marki Solaris trafiło do przewoźników w Polsce, Niemczech, Włoszech, Estonii, Czechach, Izraelu i Hiszpanii. Firma podkreśla, że Solaris 18. rok z rzędu był liderem polskiego rynku niskopodłogowych autobusów miejskich z udziałem aż 53 proc. o 11 proc. większym w stosunku do roku 2019.
Wśród sprzedanych przez Solarisa autobusów w Polsce w roku 2020 królowały pojazdy elektryczne (194 z 365 ogółem sprzedanych sztuk). Całkowita flota Urbino Electric w Polsce to ponad 320 pojazdów, dostarczonych do 27 miast, czyli aż 90 proc. wszystkich elektrycznych autobusów w kraju.
Solaris mocny na głównym rynku, w Niemczech
Rok 2020 był także rekordowy dla firmy Solaris pod względem sprzedaży na rynku niemieckim. Spółka dostarczyła do operatorów transportu publicznego łącznie 329 pojazdów. Z tego blisko 40 proc. stanowiły autobusy bateryjne 12- i 18-metrowe (przegubowe).
Jak podczas konferencji podkreślali przedstawiciele zarządu spółki, szczególnie duży wzrost w całkowitej ubiegłorocznej sprzedaży Solaris zanotował w segmencie autobusów z napędami zero- i niskoemisyjnymi. W roku 2018 autobusy hybrydowe, elektryczne i trolejbusy stanowiły łącznie 29 proc. wszystkich sprzedanych pojazdów. W roku 2019 wskaźnik ten wyniósł 40 proc.. Rok 2020 przyniósł kontynuację trendu i wzrost liczby sprzedanych pojazdów z alternatywnym napędem aż do 44 proc.
Największy w Europie producent elektrycznych autobusów
W roku 2020 Solaris był największym w Europie producentem miejskich autobusów elektrycznych z udziałem na poziomie 20 proc. Łącznie w minionym roku spółka dostarczyła 457 tego typu pojazdów o długości 12 i 18 metrów. To blisko trzykrotnie więcej niż w roku poprzednim, gdy do klientów trafiły 162 modele Urbino Electric. Do największych kontraktów na dostawy autobusów bateryjnych zrealizowanych w roku 2020 należały dostawy 130 przegubowych Solarisów Urbino Electric do Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie, 90 Solarisów Urbino Electric do ATM w Mediolanie i 106 autobusów bateryjnych do BVG w Berlinie.
Jak stwierdził zarząd spółki, większy udział innowacyjnych technologii bateryjnych i hybrydowych w sprzedaży w roku 2020, a także wzmocnienie działalności posprzedażnej oraz sprzedaży części zamiennych, znalazły swoje odzwierciedlenie w znaczącym wzroście przychodów firmy. W minionym roku obroty Grupy Solaris wyniosły rekordowe ponad 3,2 mld złotych i były większe w porównaniu z rokiem poprzednim o 18,5 proc.